Tour door het noorden - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Sebastiaan Merino - WaarBenJij.nu Tour door het noorden - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Sebastiaan Merino - WaarBenJij.nu

Tour door het noorden

Door: Sebas

Blijf op de hoogte en volg Sebastiaan

19 Januari 2014 | Argentinië, Mendoza

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, maar vond het toch nog leuk om een verhaaltje te schrijven, omdat het nu al een tijdje geleden is dat ik wat heb geschreven. Zoals jullie kunnen zien op facebook, heb ik al een hoop mogen zien en meemaken. En ik kan ook wel zeggen dat ik de tijd van mijn leven heb. Omdat ik max. 30 minuten mag zitten achter de pc van dit pittoresk hosteltje in Mendoza, zal ik kort uitleggen hoe het was op de plekken die ik bezocht heb. En oh ja, nog een gelukkig nieuwjaar allemaal. Hoop dat jullie allemaal een leuke kerst een jaarwisseling hebben gehad. Ik heb een toffe kerst gehad bij mijn nichtje Pamela thuis. Het was eerste kerstdag bloedheet en we hebben dan ook de hele dag zoveel mogelijk in de schaduw gezeten en bier gedronken om af te koelen. Het feestje begon al om 11 uur 's ochtends en we zijn doorgegaan tot 12 uur 's avonds. Het was niet echt lekker achter over leunen, omdat iedereen elkaar continu in het zwembad gooide of ijskoud water over elkaar heen gooide. Niemand bleef gespaard. Oud en nieuw heb ik op de ranch van mijn oom Raul gevierd. We hebben eerst lekker gegeten, wat gezwommen in het zwembad. Niemand wist precies wanneer het precies 12 uur was, dus we hebben maar rond een uurtje of 12 geproost en elkaar de beste wensen gewenst. Daarna nog 1 pot vuurwerk afgestoken, omdat vuurwerk veel te duur is in Argentinië. 3 december ben ik vervolgens vertrokken naar het noorden, waar het echte rondtrekken zou plaatsvinden.

Met het vliegtuig ben ik aangekomen op het vliegveld in Jujuy (spreek uit als goegoej). Vanuit daar de bus gepakt een verder naar het noorden gereden naar Humahuaca. Een klein dorpje in het noorden. Toen ik aankwam vroeg ik me eerst af of ik wel in het goede land zat, omdat de mensen al veel weg hebben van Bolivianen en Peruanen. Maar ik zat nog in Argentinië. Via de Lonely Planet snel een prima hostel gevonden vlak achter het station. Voor ongeveer 5 euro per nacht kon ik daar blijven. De eerste dagen wat door het dorp rondgeslenterd. Ook ben ik naar het dorpje Ronque gegaan, waar een festival zou plaatsvinden waarbij de oren van de schapen gingen kenmerken. Warm ontvangen met allerlei soorten alcoholische dranken en er werd hier en daar wat bloem met confetti over iedereen gegooid. Achteraf werd Pacha Mama (moeder natuur) nog vereerd. De volgende dag ben ik ook naar el Hornocal gegaan. Een berg met 21 kleuren. Kon niet geloven dat ik naar iets echts zat te kijken in plaats van een schilderij.

Na drie dagen ben ik doorgereden naar Tilcara. Nog steeds hoog in de bergen in een plaatsje met veel inheemse culturen. Omdat ik er niet heel lang wilde blijven ben, wilde ik in een dag een mountainbike huren en een snelle tour doen door het dorp. De ijle lucht en steile hellingen in combinatie met een lichte koorts gooiden wat roet in het eten, waardoor ik alle plekken maar vluchtig heb bezocht om vervolgens vermoeid neer te ploffen in het hostel. Na ongeveer twee dagen ben ik doorgegaan naar Purmamarca. Onderweg veel en enorme cactussen gezien.

Purmamarca is een klein dorpje dat vooral bedoeld is voor toerisme. Vanuit daar kun je namelijk gemakkelijk naar de zoudvlaktes (Salinas Grandes). Samen met een Argentijns en Nederlands meisje die ik ontmoet had in Tilcara ben ik met een taxi erheen gereden. Onderweg kwamen we langs het hoogste punt van 4200 meter boven zeeniveau. Ik merkte dan ook vooral dat ik er helemaal duf van werd. De zoudvlaktes waren geweldig. Moeilijk voor te stellen dat daar vroeger enorme gletsjers zijn geweest. Al snel liep ik op blote voeten over het zout en heb wat pootje gebaad in de zoutsloten. Eenmaal eruit, plakte er ongeveer 5 kilo zout aan mijn benen.

Vanuit Purmamarca wilden we door naar Salta. Maar daarvoor moesten we eerst terug naar Jujuy hoofdstad. Dus eerst met de bus erheen. In Jujuy zijn we naar het overheidsgebouw geweest waar de eerste vlag van Argentinië zich huisvest. Verder was er niet veel te zien in Jujuy en zijn we na 4 uurtjes doorgereden naar Salta. Dit was een leuke stad waar ik wat langer had willen blijven, maar vanwege de tijd ben ik er toch maar 3 dagen gebleven. Salta heeft van alles. Stad, natuur, uitgaansleven, musea en bungeejump.. Voor 260 peso (ongeveer 30 euro), kon je bij el Dique Cabra Corral bungeejumpen vanaf een 40 meter hoge brug. Ben er dan ook heengereden met de bus en vol moed aan de rand van de afgrond gaan staan. Eenmaal daar aangekomen zakte de moed naar mijn knieën. Maar na 2 minuten, een droge mond en diep ademhalen toch nog de sprong gedaan. En het gaf echt een gave kick. Onderweg wel een bloedneus gekregen, waardoor het er allemaal dramatisch uitzag, maar het viel wel mee. Heb het van onderaf laten filmen, dus als ik Nederland ben moet je maar een keertje langskomen om de DVD te checken.

De volgende dag ben ik gaan paardrijden in de buurt van Salta. Nooit gedaan, maar de paarden waren zo goed getraind dat ze zelf de weg kenden. Voelde me als een echte gaucho zo op een paard, op het platteland. Achteraf één van de beste asados en ooit op, maar dat zal ik maar niet tegen mijn familie in Buenos Aires vertellen. Ook was er rode wijn in overvloed en heb dan ook van veel glazen mogen genieten. Leuk weetje, Erica Terpstra is met de NPO op de dezelfde plek geweest en Don Enrique (eigenaar van de ranch) kende haar dan ook persoonlijk. Diezelfde avond heb ik nog een glimp mogen vangen van Dakar die 3 dagen in Salta zou uitrusten. Heb wat Nederlandse coureurs gezien, maar vond het leuk voor even.

De volgende dag voordat ik door zou gaan reizen naar Cafayate, heb ik in Salta nog het mummie museum gezien. In 2005 zijn er 3 Inca kindjes gevonden die ongeveer 700 jaar geleden zijn opgeofferd aan de goden. Vanwege de plek waar ze zaten zijn ze nog helemaal intact gebleven, waardoor je het haar, de huid en de kleren nog ziet van hoe het toen was. Heel bizar, maar wel enorm bijzonder om te zien. Daarna snel doorgereden naar Cafayate waar ik een vriendin van mijn moeder zou ontmoeten. Ben bij haar 3 dagen gebleven en heb er mooie natuur gezien, zoals te zien is op de foto's.

Daarna nog Tafí del Valle gezien wat 4 uur rijden was vanaf Cafayate. Ook heel mooi natuur met bergen. Na Tafí ben ik doorgereden naar Tucumán en heb daar 2 dagen uitgerust. Zat in een leuke hostel, wat me deed denken aan een Cubaans oud huis. In Tucumán nog het huis van de onafhankelijkheid gezien wat ook wel interessant was. En gisterochtend ben ik aangekomen in Mendoza. Ik blijf hier t/m dinsdag en zal gaan raften en de hoogste berg van Zuid-Amerika zien.

Nou, ik zal maar afronden want ik zit nu al langer dan een half uur achter de pc. Hoop dat jullie nu meer weten van wat ik allemaal heb gezien. Ik ben in principe nu al voldaan met wat ik allemaal heb gezien, maar kijk er naar uit om nog meer van dit land te zien en de andere landen die op de planning staan. Groetjes allemaal en tot snel.

Sebas.

  • 19 Januari 2014 - 18:35

    José:

    Hey Sebas,

    er schuilt een ware schrijver in je! en geweldig, wat je allemaal meemaakt! je hebt zeker de tijd van je leven, geloof ik helemaal. Nog een mooi evervolg van je reis, en tot ziens op FB, app.
    heel veel groeten van Aldo en José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Mendoza

Zuid-Amerika reis

5 maanden, 4 landen, 1 camera, 1 knul..

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2014

Sterren en stof

12 Februari 2014

From dusk till dawn

19 Januari 2014

Tour door het noorden

22 December 2013

La Pampa

12 December 2013

Weekje Argentinië
Sebastiaan

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 5867

Voorgaande reizen:

03 December 2013 - 22 April 2014

Zuid-Amerika reis

Landen bezocht: