Weekje Argentinië - Reisverslag uit Morón, Argentinië van Sebastiaan Merino - WaarBenJij.nu Weekje Argentinië - Reisverslag uit Morón, Argentinië van Sebastiaan Merino - WaarBenJij.nu

Weekje Argentinië

Door: Sebastiaan Merino

Blijf op de hoogte en volg Sebastiaan

12 December 2013 | Argentinië, Morón

Hoi allemaal!

Hier ben ik dan. Ik zit nu een week in Argentinië. Voordat ik vertrok zat het echte vakantiegevoel er nog niet in. Het besef van de reis kwam pas echt toen ik afscheid nam op Schiphol. Ik zou er ongeveer 17 uur over doen om vanuit Amsterdam naar Buenos Aires te vliegen, met een overstap op Heathrow. Het vliegtuig was wat dat betreft comfortabel vanwege extra beenruimte en de gratis Gin Tonic. Omdat de reis ´s nachts was heb ik vooral geslapen. Voor ik het wist vloog ik de volgende dag om 6:00uur lokale tijd boven Brasilia en zou de reis nog maar 2 en een half uur duren.

Toen ik eenmaal aangekomen was in Buenos Aires en door de douane was, werd ik opgevangen door mijn tante en nichtje. Ik had hen al jaren niet meer gezien, maar het leek erop alsof ik ze de dag ervoor nog had gezien. Met de auto reden we naar het huis van mijn nichtje waar ik de eerste dagen van mijn reis zou doorbrengen en waar ik nog steeds ben. De eerste momenten waren niet echt een cultuurshock. De slechte wegen, oude trucks, de hekken voor alle huizen herinnerde ik me nog van toen ik 14 jaar geleden op vakantie was in Argentinië. Nadat ik mijn spullen had gedropt bij mijn nichtje, reden we door naar mijn tante waar ik ontvangen werd met maté en facturas. Maté is een bittere thee, die vooral gedronken wordt in gezelschap. Facturas zijn typisch argentijnse zoete broodjes die in de ochtend gegeten worden. Mmmm..facturas & maté..

De eerste dagen stonden vooral in het teken van het langsgaan bij familie. Ik ben langs geweest bij een oom van me die ik nooit eerder had gezien. Hij wordt ook wel: tio rico genoemd, wat rijke oom betekent. Hij woont in een kast van een huis en heeft een tuin met zwembad. Hier werd ik ontvangen met een goed stuk vlees op de asado (barbeque). Mijn oom heeft me gelijk uitgenodigd om komende zaterdag in zijn pick-up truck naar La Pampa te gaan. Dat is een provincie ten zuidwesten van Buenos Aires, waar vooral veel platteland is en waar de gauchos te vinden zijn. Ik ben uiteraard ingegaan op zijn aanbod, dus vanaf zaterdag t/m dinsdag vertoef ik hopelijk als een echte gaucho op de argentijnse pampa.

Maandag ben ik nog bij mijn oma geweest in Merlo (provincie dichtbij de hoofdstad). Het was fijn om haar weer te zien. Ik merkte dat de ouderdom begint toe te slaan, omdat ze vergeetachtig is. De dag erop ben ik naar mijn andere tante gegaan, die nu woont waar mijn opa ooit gewoond heeft. Helaas heb ik mijn opa nooit gekend, maar het was mooi om te zien hoe zijn huis eruit heeft gezien. Ik kreeg ook geen genoeg van de verhalen die mijn tante vertelde over hoe het vroeger allemaal was.

Het voelt echt super dat mijn familie mij met open armen ontvangt van begin af aan en de liefde die ze me geven. Ze doen echt alles voor me en denken ook met me mee bijvoorbeeld waar ik heen ga reizen. Over reizen gesproken, ik was eerst van plan om vanuit Argentinië door te reizen naar Uruguay en Brazilië. Maar dat idee is nu gewijzigd. Ik ben van plan om deze maand nog in de buurt van Buenos Aires te blijven. Ik zal dus eerst nog, nadat ik terug ben van La Pampa hier blijven. Ik wil nog wel een aantal dagen in de hoofdstad zitten, om daar het echte porteño leven mee te krijgen. Na oud en nieuw wil ik mijn reis beginnen in Salta, het landschap schijnt daar spectaculair te zijn en je kunt er goed uitgaan. Daarna ga ik naar Tucuman, waar een kennis van me woont en waar je ook goed op avontuur kunt, vervolgens naar Mendoza wat de wijnhoofdstad in van Argentinië en enige glazen rode wijn soldaat maken, waarna ik doorga naar Bariloche wat ook een mooi landschap heeft. Een paar kilometer daaronder ligt een must see plek wat de naam El Bolsón draagt. Dit is een hippie oord waar de alternatieve leefstijl heerst en waar je op je gemak kennis kan maken met de ecologische leefstijl van de bewoners. Omdat daaronder de mega glestjer Perito Moreno zich bevind, ga ik daar ook maar eens langs en zal ik vanuit daar de overstap maken naar Chili, waar ik nog niet helemaal de route van weet. Maar dat komt nog.

Er is nog wel een klein probleempje. Omdat de politie op dit moment staakt in Argentinië, zijn er in grote steden al plunderingen uitgebroken. Wat het enigzins onveilig maakt om plekken te bezoeken. De reden dat ze staken is dat ze veel te weinig verdienen, zo´n € 500,- in de maand. Daar kom je hier moeilijk van rond. De plunderingen zijn dan het gevolg hiervan. De presidente Kirschner laat wat dat betreft weinig van zich horen, waardoor er veel onvrede heerst. Ik hoop dat het snel opgelost wordt, zodat ik niet mijn reis hoef aan te passen.

Voor nu wil ik iedereen alvast fijne kerstdagen wensen vanuit het zonnige Argentinië en zal ik proberen weer snel een bericht te plaatsen.

Groetjes, Sebas

  • 13 December 2013 - 13:25

    Debbies:

    Sebas, leuk verhaal! Goed om te lezen dat alles goed gaat met je en dat je familie je met open armen ontvangt! Pero, donde esta su pelo? Wist dat nog niet, maar staat je goed!
    Geniet ervan daar en alvast hele fijne feestdagen! Met Sebas de tweede alles goed, we hebben toch een black beauty voor 'm gekocht! Zal een foto appen! Ciao xx

  • 14 December 2013 - 15:58

    Sheelah:

    Ha Sebas, super leuk om zo over je aankomst en reisplannen te lezen!! Wat een familie zeg, super dat ze je zo opnemen in de familie! Ik krijg er zelf helemaal zin in. Ik ben erg benieuwd naar de voortgang van je reis en wacht je volgend verhaal af... Met je petekind gaat alles goed. Echt een manneke, hij houdt me 's avonds wakker van al zijn getrappel. Geniet ervan! Liefs...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Morón

Zuid-Amerika reis

5 maanden, 4 landen, 1 camera, 1 knul..

Recente Reisverslagen:

04 Maart 2014

Sterren en stof

12 Februari 2014

From dusk till dawn

19 Januari 2014

Tour door het noorden

22 December 2013

La Pampa

12 December 2013

Weekje Argentinië
Sebastiaan

Actief sinds 01 Dec. 2013
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 5856

Voorgaande reizen:

03 December 2013 - 22 April 2014

Zuid-Amerika reis

Landen bezocht: